Miért vegyünk cruelty-free termékeket?

Többször is belefutottam már az interneten és a személyes beszélgetéseim során az elméletbe, miszerint semmi értelme az állatkísérleteket végző cégek termékeit kiszórni a neszeszerünkből, hiszen az semmilyen változást nem eredményez. 

Elsőre talán még igazat is adhatnánk ennek a véleménynek, hiszen többségben hatalmas cégekről beszélünk, mi pedig kis porszemek vagyunk hozzájuk képest. Azonban alapvető gazdasági ismeretekkel is állítható, hogy ezek a cégek azért árulják a termékeket, hogy profitot termeljenek. Profitot a vásárlók kifizetett forintjai/dollárjai/eurói alapján termelnek. Na már most, mi lenne akkor, ha holnaptól senki sem venné mondjuk a L'Oreal termékeit? 

Nem érné meg nekik (ilyen módon) termelni. Vagyis: vagy "lehúzzák a rolót", vagy összeül a marketinges/saleszes/gazdasági csapat, kitalálják mi a baj (hogy végeznek állatkísérleteket), és változtatnak, mert a piacon akarnak maradni. Úgyhogy igenis eredményes a bojkott, ha elegen vagyunk hozzá. Ehhez viszont az kell, hogy mindenki felismerjen két dolgot:

1. Nem állja meg a helyét az érv, miszerint "semmi értelme a bojkottnak, hiszen ezek hatalmas cégek". Mert a vásárlók által termelt profit miatt lehetnek ezek a vállalatok ekkorák, vagyis a "hatalmat" mi adtuk a kezükbe, és mi is vehetjük vissza tőlük, ha nem tetszik nekünk az, amit ők ezzel a hatalommal kezdenek.

2. Az előző pontból következően mindenki felelősséget kell vállaljon azért, ami számára elfogadható a szépsége érdekében. Túl kell lépni a mutogatáson, és nem szabad többé azt mondani, hogy "hiszen más is veszi, akkor mit számít az, amit én veszek", hanem magába kellene ezeknek az embereknek nézni, és rájönni, hogy ha mások döntéseiért nem is kell (és szabad), önmagunkért felelősséget kell vállalnunk. És az, hogy Mari vagy Zsuzsi közvetve, de megkínozza a kisnyuszit, nem indok arra, hogy mi is így tegyünk.

Fontos, hogy mindenki megértse végre: minden elköltött forintunknak szavazati joga van, és el kell jutni oda, hogy ezekért a szavazatokért felelősséget vállaljon mindenki. És ha ehhez szembesítés kell, tegyünk így. Ha ehhez mindenhol el kell mondani, hogy milyen áron készül az az Estée Lauder alapozó vagy Astor púder, tegyünk így. És igen, mondjuk ki: minden egyes ember, aki olyan kozmetikumokat vásárol, amikért állatkísérleteket végeztek olyan, mintha arra szavazna, hogy számára ez rendben van. Én nem ilyen ember vagyok. És Te?


Kedvenc "cruelty-free lelőhelyeim":

Online:

Üzletek:

  • DM (Alverde, Balea stb.)
  • Rossmann (Isana, Catrice, Essence, Lovely stb.)
  • Müller (Terra Naturi, Benecos, Catrice stb.) 
  • Yamuna