Lush: Új hírek az SOS kampányáról

2018.02.26

Művészek segítenek a jótékonysági szervezetnek SOS üzenetet küldeni Szumátra vadvilágának és esőerdeinek megmentése érdekében.

Vészjelzésként hatalmas SOS feliratot formált egy szumátrai olajpálma-ültetvény fáiból Ernest Zacharevic litván művész. Ezzel kívánja felhívni a figyelmet Indonézia erdőségeinek folyamatos pusztítására és az olyan ikonikus fajok végveszélybe kerülésére, mint a szumátrai orangután.

Ha elfogynak, örökre eltűnnek

2017 végén a friss, kézzel készített kozmetikumokat gyártó Lush összefogott a Szumátrai Orangután Társasággal (Sumatran Orangutan Society, SOS) és elindították a #SOSsumatra kampányt, melynek részeként Európa-szerte a boltokba került a limitált kiadású Orangután szappan. Már csak 14 600 vadon élő orangután maradt Szumátrán, és rájuk gondolva a Lush 14 600 darab szappant készített. Ezek itthon, Magyarországon, Franciaországban, Németországban, Olaszországban, Spanyolországban, Hollandiában, Svédországban, Ausztriában, Írországban, Belgiumban, Norvégiában, Csehországban, Finnországban, Luxemburgban, Portugáliában, Észtországban, Svájcban és az Egyesült Királyságban kerültek a polcokra. A különleges szappan sok országban napok alatt elfogyott, és a bevételekből 126 014 font gyűlt össze az orangutánok megmentésére. Ez az összeg lehetővé tette, hogy a brit jótékonysági szervezet indonéz partnere, az Orangutan Information Centre megvásárolhasson 50 hektárnyi olajpálma-ültetvényt, és a területet rehabilitálva helyreállítsa a természetes őserdőt a Leuser Ecosystem szélén, a szumátrai Bukit Masban.

Helen Buckland, a Szumátrai Orangután Társaság igazgatója így fogalmaz: "Az erdőnek ez a része szinte ostrom alatt állt, hétről hétre egyre több orangután-élőhely semmisült meg, mert az illegális mezőgazdaság benyomult a védett területekre. A Lush és a vásárlók támogatásának köszönhetően most megvásárolhatjuk ezt a területet a nemzeti park "ütközőzónájában", és ez lehetővé teszi számunkra, hogy megállítsuk és visszafordítsuk az erdők pusztulását."

Természetvédelem művészi szinten

2017 elején Ernst Zacharevic egy sor különleges művészi projektet szervezett Szumátrán és környékén, a Splash and Burn keretében. Ez utóbbi egy művészi kezdeményezés, mely az SOS-szel együttműködésben zajlik, és célja, hogy művészi alkotásokkal jelenjen meg a kritikus területeken, és ezzel is ösztönözze a széleskörű párbeszédet a helyi közösségekkel, a fogyasztói szemlélettel, az éghajlatváltozással és a folyamatosan pusztuló vadvilággal összefüggő kérdésekben.

Legújabb akciójával a #SplashandBurn a művészet határait feszegeti, amikor egy absztrakt gesztussal fizikailag megváltoztatja és átformálja a szumátrai táj képét.

Zacharevic legújabb akciójában a vászon egy olajpálma-ültetvény, mely olyan terület, ahonnan szinte teljesen eltűnt a természetes vadvilág. Mindez a Leuser Ecosystem közvetlen közelében - a nemzeti park mellett, mely az utolsó hely a világon, ahol még együtt élnek az orangutánok, a tigrisek, az elefántok és az orrszarvúk. Ahhoz, hogy a terület újra lakhatóvá váljon a vadon élő állatok számára, először is el kellett távolítani az olajpálmákat. Zacharevic felismerte a lehetőséget egy drámai üzenet megformálására, és jól szervezetett csapatával, szalagokkal, láncfűrészekkel és egy drónnal felfegyverkezve egy nagyjából 20 hektáros területen úgy vágta ki az olajpálmákat, hogy a megmaradt fákból egy hatalmas vészjelzés, az SOS felirat rajzolódott ki.

Ernest Zacharevic, a Splash and Burn művésze és kurátora: "Ez a munkám nagyon spontán, és az adott helyhez kötődik. A műalkotásnak a környezetéhez, az őt körülvevő közösséghez való viszonyát gyakran fontosabbnak tartom, mint az esztétikai élményt, amit nyújt. A 60-as, 70-es évek land art mozgalma mindig is inspirációt jelentett számomra. Akárcsak a graffiti esetében, a kontextus és a helyszín a land art műveknél is épp olyan fontos lehet, mint a mű tartalma vagy művészi kifejezésmódja.

A Splash and Burn indulásától fogva az volt a szándékom, hogy létrehozzak egy land art alkotást. Nyilvánvalóvá akartam tenni a szélesebb közönség számára a probléma nagyságát, ugyanakkor ezt kreatív módon szerettem volna megoldani, úgy, hogy ezzel reményt és inspirációt adjak a helyi közösségeknek és a természetvédőknek.

Hónapokon át együtt dolgoztam civil szervezetekkel és jótékonysági szervezetekkel, az Orangutan Information Centre-rel (OIC), a Szumátrai Orangután Társasággal és a Lush-sal, s végül kreatív szakemberek és a helyi közösségek segítségével Bukit Masban valóra vált a tervem. A földről nézve csak egy szokásos pálmaolaj-ültetvény látható, madártávlatból viszont kirajzolódik az SOS vészjelzés. "Save Our Souls", vagyis: mentsétek meg lelkeinket - ezt az üzenetet küldjük azoknak, akik a távolból figyelnek minket, és ezzel emlékeztetni akarunk mindenkit a természettel való kapcsolatunkra. Az erdők fogyásával önmagunkból is mind többet elveszítünk."

Simon Constantine, a Lush vezető parfümőre és etikus beszerzési vezetője: "A Lush-nál már több mint egy évtizede dolgozunk azon, hogy a termékeink pálmaolajmentesek legyenek. Most a Szumátrai Orangután Társasággal és partnereikkel együttműködve azon dolgozunk, hogy ez Szumátrára is minél inkább érvényes legyen. A Lush elkötelezett amellett, hogy túllépjen a puszta fenntarthatóság eszméjén, mi szeretnénk javítani, regenerálni is. Reméljük, a természetes élővilág újra teret nyer Szumátrán, ez az SOS üzenet másokat is cselekvésre ösztönöz majd."

Helen Buckland, a Szumátrai Orangután Társaság igazgatója: "A levegőből nézve az SOS egy segélykérés, mely egy olyan földdarabról érkezik, ami valaha esőerdő volt. Mi azzal szeretnénk válaszolni erre a segélykérésre, hogy több ezer őserdei facsemetét ültetünk az olajpálma monokultúra helyébe, és ezzel visszaállítjuk azt az eleven, termékeny ökoszisztémát, mely tele van élettel.

A kivágott olajpálmákat komposztáljuk, és felhasználjuk a talaj regenerációjára. Partnerünk, az OIC, a helyi közösség segítségével több tízezer esőerdei facsemetét ültet majd el, hogy a területet újra viszzafoglalhassa a természetes élővilág. Arra számítunk, hogy ez az új, fiatal erdő néhány éven belül az orangutánok és sok más faj otthona lesz."

A "Save our Souls" projektet a #splashandburn csapat tervezte és valósította meg az Orangutan Information Centre-rel együttműködve. Ezt az az adományösszeg tette lehetővé, melyet a Lush gyűjtött a #SOSsumatra kampány során. Mindkét, egymástól független kampány a Szumátrai Orangután Társasággal való együttműködéssel valósult meg.

SOS Social:
Facebook: OrangutansSOS
Instagram: @OrangutansSOS
Twitter: @OrangutansSOS