Dove: Venni vagy nem venni?

2018.10.18

Pár nappal ezelőtt megosztottam veletek a Facebook oldalamon egy képet, miszerint a Dove ezentúl állatkísérlet-mentes lesz. El sem tudom mondani, hogy mennyire örülök annak, hogy nem csak ujjongás fogadta a bejegyzést, hanem rengeteg kritikus gondolat és érvelés is. Ebből is megbizonyosodhattam arról, hogy milyen szuper olvasóim is vannak, akik észnél vannak még helyettem is, amikor én örömömben egy kicsit el is feledkezem magamról. :)

Mivel ti is megosztottátok velem, hogy mit gondoltok erről a változásról, szeretném elmondani a véleményemet a Dove "újjászületése" kapcsán, és kifejteni a gondolataimat arról, hogy akkor most etikusnak tartom-e a termékeik megvásárlását. Illetve miután a kezdeti lelkesedésem egy kicsit alább apadt, felvettem a kapcsolatot a PETA-val (ismét), hogy miért és hogyan kaphatta meg a logót a Dove, amire már válasz is érkezett.

Ezért pontról pontra végig is mennék azokon, amiket a posztom alatt, más Facebook oldalakon és bizonyos vegán csoportokban mondtak az emberek a váltással kapcsolatban, majd elmondom a saját véleményem.

1. Az anyavállalata végez állatkísérleteket:


Rengetegen azt kifogásolták, hogy az anyavállalata nem állatkísérlet-mentes. Egy korábbi cikkemben nagyon részletesen írtam már erről a kérdésről [ITT], de a lényeget idézném: "Induljunk ki abból, hogy ezek a cégek azért árulják a termékeiket, mert profitot szeretnének termelni. Profitot a vásárlók kifizetett forintjai/dollárjai/eurói alapján termelnek. Éppen ezért igen erős szavazati joggal bír az összes elköltött forintunk. Na mármost, mi lenne akkor, ha holnaptól senki sem venné meg a (szintén Unilever tulajdonában álló) Axe termékeit? Nem érné meg nekik (ilyen módon) termelni. Vagyis vagy "lehúzzák a rolót", vagy összeül a profi szakembereikből álló kis csapatuk, hogy kitalálják mi a baj (hogy végeznek állatkísérleteket), és változtatnak (vagyis állatkísérlet-mentesek lesznek), mert a piacon akarnak maradni. És ugyanez történne akkor is, ha közben a Dove "CF" termékeit vinnék, mint a cukrot. (Az idézőjelet később megértitek.)

Tehát mi a helyzet akkor, ha mi magával a tulajdonos csoporttal (jelen példáknál maradva a Unileverrel) nem szimpatizálunk, azonban az adott márka termékein nem végeznek állatkísérleteket? Véleményem szerint az is igen erőteljes szavazati lehetőség egy cégcsoport felé, hogy csak egy olyan márkájára vagyunk hajlandóak "voksolni" (vagyis költeni) a rengeteg másik közül, ami állatkísérletektől mentes. Mivel ezek a cégek a profitért vannak (nem értünk), ezért pont a vásárlással lehet "szavazni", hogy mi az, amivel egyetértünk a tevékenységükkel kapcsolatosan, és mi az, amivel nem. "

Úgyhogy részemről én ezt nem éreztem akkora katasztrófának, habár én is előbb és szívesebben választok olyan termékeket, amik teljesen feddhetetlenek. Már nagyon régóta semmit sem vettem olyan márkától, aminek az anyavállalata kísérletes, de ez inkább az ellenérzéseim miatt van.

2. Ha az anyavállalat tesztel, akkor a márka tesztes:


Több embert láttam azzal érvelni, hogy ilyenkor az anyavállalat kísérleteinek eredményeit ugyanúgy megosztják a leányvállalattal, így nem állatkísérlet-mentes a márka. Az igazság az, hogy mivel ezek a kísérletek nem azért készülnek, mert valóban szükség van rájuk (ráadásul a legtöbb esetben nem is ők végzik), hanem a kínai hatóságok csinálják pusztán azért, hogy a termékeket ott is forgalmazhassák, így szerencsére ettől nem kell félni. Hiszen nem arról van szó, hogy ezentúl az anyavállalat megosztja a Dove-val a tesztek eredményeit, hanem arról, hogy a Dove termékeit már nem tesztelik Kínában, vagyis az ottani hatóságok nem végzik el a forgalmazáshoz szükséges teszteket, aminek semmi köze az anyavállalathoz vagy ahhoz, hogy az anyavállalat milyen eredményeket oszt meg a márkával.

3. Kivonulnak-e Kínából:


Bevallom, ez az a pont, amiben tévedtem a poszt alatt a kommenteknél, és erről elég hosszasan leveleztünk a PETA-s kapcsolatommal. A Dove úgy kapja meg a logójukat, hogy ki ugyan nem vonul az országból, de több terméket ott már nem fognak fogalmazni. Bevallom őszintén, az első reakcióm egy hatalmas hajtépés volt, aztán jobban belegondoltam: az állatkísérletek szempontjából már teljesen mindegy, hogy kivonulnak-e vagy sem. Hiszen azokat a termékeket, amik ott már eleve jelen vannak és már egyszer tesztelték, úgysem fogják még egyszer tesztelni, tehát több állatnak nem ártanak már. Mármint ha ott maradnak, ha nem, már nem hoznak forgalomba ott több terméket, vagyis globálisan nem végeznek a termékeiken többé állatkísérleteket.

Viszont ez felvetett bennem egy komoly aggályt is. Véleményem szerint ez a megoldás egy igen problémás kiskaput nyithat a többi cég számára, hiszen itt a megoldóképlet: menj be Kínába egy jó nagy árukészlettel, azt letesztelik, majd ígérd meg a PETA-nak, hogy több terméket nem viszel be, megkapod a kis logójukat és így ****hattál is és szűz is maradhattál. (Bocsánat a kifejezésért, de azt hiszem, ez írja le a legjobban a helyzetet.) Viszont én ezt sokkal inkább a PETA hibájának vélem, mint a Dove hibájának. Igenis meg kellett volna húzniuk ezt a vonalat, hogy ezzel ne nyissanak meg semmilyen kiskaput. Ezzel szemben a Dove részéről érthető, hogy csak azért mert vált, nem akar a szükségesnél több profittól elesni (az új termékek esetében úgyis elesik valamennyitől majd), hiszen az ő szemszögükből az volt a fontos, hogy többé ne végezzenek állatkísérletet a márkán, érthető, hogy éltek ezzel a lehetőséggel, ha adott volt. (Bár nem tartom etikusnak... De az ekkora cégcsoportok amúgy sem arról híresek, hogy az erkölcsi értékeik az egekben lennének.)


4. Pálmaolaj & állati eredetű összetevők:


Szerintem ez az egyik legjogosabb és legfontosabb kérdés a márkával kapcsolatban, amivel kapcsolatban nekem sem lehet semmilyen kifogásom vagy pro-kontra érvem. A Unilever cégcsoport csak 2010-ben összesen 1,3 millió tonna pálmaolajat használt termékei előállításához. Ez rengeteg!

Mondjuk ehhez a kérdéshez hozzátenném azt is, hogy ezen rengeteg vegyes étrenden élő ismerősöm és követőm is kiakadt a Dove kapcsán, miközben elsiklottak a tény fölött, hogy az esőerdők irtásáért kb. 80%-ban a tej-, hús- és tojásipar a felelős, az Amazonas irtásáért pedig kb. 90%-ban ezek az iparágak tehetők felelőssé. Úgyhogy mielőtt valaki bojkottálja a Dove termékeit ezen okból, első lépésben váltson növényi étrendre, mivel azzal sokkal többet tesz ugyanazért az ügyért, ráadásul enni naponta többször is eszel, dezodort meg azért csak nem veszel minden egyes nap. (Bár a Unilever bojkottálása is dicséretes.)

Összességében mit gondolok?


Teljesen egyetértek azokkal, akik nem maradéktalanul boldogok (én sem vagyok az). Egyrészt azért, mert aki már jobban beleásta magát a témába, jócskán tele van az ilyen cégekkel, cégcsoportokkal szemben ellenérzésekkel (én is), és a döntéseit negatív irányba befolyásolhatják az érzelmei. Illetve azt is vegyük figyelembe, hogy sokak számára ennek van egy elvi oldala is. Miszerint így is kifejezhetjük a tevékenységükkel szembeni rosszalló véleményünket. 

Mégis hatalmas lépésnek tartom már azt is, hogy egy ilyen cég egy ilyet meglép (első lépésnek nagyon jó). Egyrészt azért, mert nagyon jól tudom, hogy az ekkora márkákat figyeli a konkurencia és ez akár nagyobb változásokat is elindíthat. Ahogy azért is örülök, mert most már a kevésbé tudatos többség (vagyis akik amúgy nem figyelnek erre), most már legalább egy olyan márkát támogat(nak), ami (többé-kevésbé) állatkísérlet-mentes, még akkor is, ha az anyavállalat még mindig eléggé bojkottálandó lenne. Mivel rengetegen veszik és szeretik ezt a márkát, örülök annak, hogy legalább ők már nem okoznak ilyen szempontból több kárt (akkor is, ha más szempontból igen). 

Személy szerint én rendkívül fontos dolognak tartom, amikor egy ekkora márka valamin változtat egy jobb irányba, legyen akármilyen kicsike is az a változás. Ha egy ekkora cég változtat (első lépésben legalább egy valamin), annak én már örülök, mert egy lépéssel közelebb vagyunk egy jobb világhoz. És ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy rohanunk megvenni a termékeit. Viszont a tendencia szuper! És részemről teljesen mindegy, hogy valaki marketingfogásból csinálja vagy sem, de már nem végez állatkísérleteket (akkor sem, ha közben egy kiskaput megtalálva továbbra is ragaszkodik a profithoz), és meglátták, hogy már erre nyitott a piac és ebbe az irányba kell haladni. Sőt, annak is örülök, hogy ez ekkora hír lett és rengeteg még csak témába sem vágó oldalon találtam róla információt, ami egyébként nagyon jó reklám volt az állatkísérlet-mentes életmód számára.

Mondom mindezt úgy, hogy alapvetően igyekszem a lehető legfeddhetetlenebb cégeket támogatni, és ha választhatok egy simán CF márka vegán terméke és egy teljesen vegán márka terméke között, még akkor is a vegán márka termékét választom (pláne, ha az hazai és pálmaolajmentes), mert azt szívesebben támogatom, nemhogy a Dove termékeit vegyem ezentúl.

Emellett pedig ott van, hogy igenis nagyon haragszom a PETA engedményére, és rettentően dühít, hogy megnyitottak egy ilyen kiskaput azoknak a cégeknek, akiket eddig bojkottáltunk. 

Úgyhogy véleményem szerint örüljünk annak, hogy a Dove változtatni próbál, azonban ne rohanjunk ész nélkül az üzletekbe felvásárolni a teljes termékkínálatukat, mert azért nem annyira CF, mint amilyennek első látásra és az első beharangozók alapján tűnt.

Természetesen ezzel a cikkel és infóval még ma kiegészítem a márkalistákat. 

Anita