Fa, Love Beauty And Planet, Nature Box és társaik: Vegyünk vagy ne vegyük?
Az utóbbi időben egyre több nagy cég dobott piacra vegán termékcsaládot, vegán márkákat vagy hagytak fel az állatkísérletek végzésével, aminek én természetesen nagyon örülök, más szempontból viszont egyre fontosabbnak tartom, hogy erről a kérdéskörről beszéljünk, akkor is, ha már többször is leírtam ezekről a véleményemet.
Azt az elején nagyon fontos elmondanom, hogy ez a cikkem teljes mértékben szubjektív, amiben az én személyes állásfoglalásomat írom le nektek bizonyos termékcsaládokkal és márkákkal kapcsolatosan. Egy kicsit hasonló lesz, mint amit a Dove kapcsán írtam korábban, több gondolatomat is csak ismételni tudom onnan.
Nature Box & Love Beauty And Planet:
Ebben a két márkákban az a közös, hogy az anyavállalatuk végez állatkísérleteket, így csak ismételni tudom itt is azt, amit a Dove kapcsán már kifejtettem egyszer: "Induljunk ki abból, hogy ezek a cégek azért árulják a termékeiket, mert profitot szeretnének termelni. Profitot a vásárlók kifizetett forintjai/dollárjai/eurói alapján termelnek. Éppen ezért igen erős szavazati joggal bír az összes elköltött forintunk. Na mármost, mi lenne akkor, ha holnaptól senki sem venné meg a (szintén Unilever tulajdonában álló) Axe termékeit? Nem érné meg nekik (ilyen módon) termelni. Vagyis vagy "lehúzzák a rolót", vagy összeül a profi szakembereikből álló kis csapatuk, hogy kitalálják mi a baj (hogy végeznek állatkísérleteket), és változtatnak (vagyis állatkísérlet-mentesek lesznek), mert a piacon akarnak maradni. És ugyanez történne akkor is, ha közben a Dove "CF" termékeit vinnék, mint a cukrot. (Az idézőjelet később megértitek.)
Tehát mi a helyzet akkor, ha mi magával a tulajdonos csoporttal (jelen példáknál maradva a Unileverrel) nem szimpatizálunk, azonban az adott márka termékein nem végeznek állatkísérleteket? Véleményem szerint az is igen erőteljes szavazati lehetőség egy cégcsoport felé, hogy csak egy olyan márkájára vagyunk hajlandóak "voksolni" (vagyis költeni) a rengeteg másik közül, ami állatkísérletektől mentes. Mivel ezek a cégek a profitért vannak (nem értünk), ezért pont a vásárlással lehet "szavazni", hogy mi az, amivel egyetértünk a tevékenységükkel kapcsolatosan, és mi az, amivel nem.
Úgyhogy részemről én ezt nem éreztem akkora katasztrófának, habár én is előbb és szívesebben választok olyan termékeket, amik teljesen feddhetetlenek. Már nagyon régóta semmit sem vettem olyan márkától, aminek az anyavállalata kísérletes, de ez inkább az ellenérzéseim miatt van."
Viszont természetesen ezeken túl is vannak előnyeik és hátrányaik ezeknek a márkáknak és termékeknek. A Nature Box-szal és a Love Beauty And Planettel kapcsolatosan is az a problémám, hogy képmutatónak érzem őket, amit az üzleti, gazdasági és marketinges világban jártas énem megért, a lehető legetikusabb életmódra törekvő énem pedig teljes mértékben ellenez. (Persze, beszél a marketinges...)
Mind a két fenti márka gondosan ügyel a környezettudatosságra, a Henkel által forgalmazott Nature Box csomagolása 25%-ban újrajhasznosított, ahogy a Unileveres Love Beauty And Planet is újrahasznosított csomagolást és "etikus, fenntartható összetételt" ígér. Miközben mind a két cég ismert a hatalmas mennyiségű pálmaolaj-felhasználásáról, több tucat másik márkájuknál nem foglalkoznak ilyen mértékben ezzel a kérdéssel és még sorolhatnám.
Őszinte leszek, számomra nagyon szimpatikus dolog, hogy már az ekkora cégek is felismerték, hogy mennyire fontos a környezettudatosság, az állatkísérlet-mentesség és a vegán életmód, hiszen különben nem akarnák ezeket az igényeket is egymásra licitálva kielégíteni. Komolyan úgy gondolom, hogy akár örülhetünk is ennek, hiszen ez mutatja, hogy egyre többen vagyunk és egyre nagyobb igény van ezekre a termékekre, és ez máris igen komoly változásokat indított el a világban. Viszont azonban úgy gondolom, hogy amíg van jobb, tisztább és feddhetetlenebb alternatíva, az számomra mindenképpen szimpatikusabb lesz.
Fa vegán termékcsalád:
Őszinte leszek, számomra ez a legellenszenvesebb mind közül. Ráadásul ennek a cégnek az esetében érzem leginkább azt, hogy a képmutatás és a profithajhászás nagyon messzire ment.
Egyrészt ezzel a pár vegán termékkel kapcsolatosan azt kell tudni, hogy ebben az esetben nem csak az anyavállalat, de maga a márka is állatkísérletes. Mivel a veganizmus egy állatjogi mozgalom, amelynek tagjai elutasítják az állat kihasználását, megkínzását és felhasználását, így értelemszerűen a kozmetikai célú állatkísérletekkel sem értünk egyet, és az a termék, amely állatokon tesztelve volt, semmi esetre sem lehet vegán, még akkor sem, ha közben nem tartalmaz semmilyen állati eredetű összetevőt sem. De akkor hogyan is lehet vegán ez a termékcsalád? Úgy, hogy ugyan a Fa minden más termékét tesztelik, ezt a párat nem. Tehát még csak ki sem vonultak Kínából, még csak meg sem fontolták, hogy teljesen állatkísérlet-mentesek lesznek, egyszerűen csak ezt a pár terméket nem tesztelik.
Másrészt még csak meg sem próbálnak úgy tenni, mintha fontosnak tartanák a vegán törekvéseket vagy egyáltalán érdeklődnének a fogyasztóik életmódja iránt. Hogy miből gondolom mindezt? Azt sem tudják, mi az a veganizmus, hogy milyen is a vegán termékeik célcsoportja és hogyan lehetne őket megszólítani.
Tudjuk ezt onnan, hogy az összes hivatalos kommunikációban azt hangsúlyozzák a termékekkel kapcsolatosan, hogy azok számára ideális, akik érzékenyebbek az állati eredetű összetevőkre, miközben továbbra is vegán termékként reklámozták ezeket, elfeledkezve arról, hogy a veganizmus egy állatjogi mozgalom, nem egy egészségügyi törekvés.
Mindezeken túl pedig számomra ott ásta el magát teljes mértékben ez a termékcsalád, hogy a termékbemutatót a Tropicariumba szervezték. Ha csak három sornál is többet olvastak volna a veganizmusról, akkor tudhatták volna a kedves marketinges kollégák, hogy a veganizmus követői ellenzik az ilyen jellegű intézményeket (állatkerteket, cirkuszokat, delfináriumokat stb). Egy vegán termék bemutatóját a Tropicariumban tartani olyan, mintha egy állatvédőknek szóló terméket egy kutyaviadalon vagy egy keresztényeket megcélzó terméket egy sátánista szekta központjában mutatnák be. (Persze, túlzok valamennyire, de szerintem teljesen érthető, hogy mire szeretnék kilyukadni.) Továbbá úgy hallottam (de ez nem hivatalos információ), hogy haltálak is voltak a bemutatón, ami igencsak meredek ilyen esetben.
Az igazság az, hogy némi utánajárás után egyértelmű lehetett volna a Fa csapatának, hogy valami nincs rendben. Nagyon jól tudom, hogy egy ekkora cégnél egy ilyen döntés rengeteg ember keze között megy át (én is nagy cégnél dolgozom), és mégis, egy sem mondta azt, hogy "gyerekek, nézzük meg, kik is azok a vegánok, ha már nekik is gyártunk valamit". Amit szakmai szemmel is (mivel marketinges vagyok), és fogyasztói szempontból is rendkívül szomorúnak és aggályosnak tartok. Éppen ezért én semmi esetre sem fogom megvásárolni ezeket a termékeket és mindenkit arra buzdítok, hogy mellőze őket.
Összefoglalás
Ahogy a Dove kapcsán korábban is írtam, én személy szerint teljesen egyetértek azokkal, akik nem maradéktalanul boldogok (én sem vagyok az). Egyrészt azért, mert aki már jobban beleásta magát a témába, jócskán tele van az ilyen cégekkel, cégcsoportokkal szemben ellenérzésekkel (én is), és a döntéseit negatív irányba befolyásolhatják az érzelmei. Illetve azt is vegyük figyelembe, hogy sokak számára ennek van egy elvi oldala is. Miszerint így is kifejezhetjük a tevékenységükkel szembeni rosszalló véleményünket.
Mégis hatalmas lépésnek tartom már azt is, hogy egyre több ilyen hatalmas cégcsoport vezet be etikusabb (ha nem is teljesen etikus) termékeket is. Egyrészt azért, mert nagyon jól tudom, hogy ennek oka az, hogy hatással vagyunk a világra, egyre többen vagyunk és egyre nagyobb vásárlói réteg válogatja meg azt, hogy mire is költi a pénzét. Másrészt azért is, mert az ekkora márkákat figyeli a konkurencia és ez akár nagyobb változásokat is elindíthat, ahogy látjuk is, hiszen sorra kerülnek a piacra az ilyen márkák egymás után. Ahogy azért is örülök, mert most már a kevésbé tudatos többség (vagyis akik amúgy nem figyelnek erre), most már legalább egy olyan márkát, terméket támogat(nak), ami (többé-kevésbé) állatkísérlet-mentes, még akkor is, ha az anyavállalat még mindig eléggé bojkottálandó lenne.
Fontosnak tartom, hogy tudjunk örülni az apró és pozitív változásoknak, azonban ne rohanjunk ész nélkül az üzletekbe felvásárolni a teljes termékkínálatokat, mert ezek a termékek nem annyira etikusak, mint amilyennek első látásra és az első beharangozók alapján tűnnek. Ráadásul tudunk kell az ilyen termékek között is különbséget tenni, hiszen amíg véleményem szerint a Fa vegán termékcsaládja teljes mértékben kritikán aluli, úgyhogy nem venném, addig például egy Dove, Nature Box vagy egy Love Beauty and Planet termék megvásárlása abszolút egyéni megítélés alapján működhet.