Nyílt levél a Wellness+Cafe szerkesztősége részére

2019.01.28

Úgy tűnik, hogy az újságírás annyira mélypontját éli ma hazánkban, hogy szinte minden napra jut egy nyílt levél, amiben helyre kell igazítani azokat a firkászokat, akik azt sem tudják, miről írnak, mert utánanézés nélkül, sztereotípiák alapján a személyes véleményüket papírra vetve tényként állítanak feltételezéseket és tudományosan cáfolható butaságokat. A mai cikkemben a Wellness+Cafe blogon megjelent "6 vitamin és ásványi anyag, ami hiányzik a vegán étrendből" c. borzalmat elemzem részletesen, annak ellenére, hogy a cikk áprilisi, most újra több helyen is láttam megosztva, ezért szeretnék visszanyúlni hozzá.

Szerencsére a cikk megjelenése óta több ennél helytállóbb írást is publikáltak a téma kapcsán, azonban feltétlenül fontosnak érzem, hogy kijavítsam az elhangzott tévedéseket, hogy legyen az interneten egy könnyen elérhető, tudományos kutatásokat felsorakoztató válasz.

Kedves Kovács Gréta és Wellness+Cafe szerkesztősége!

Így kezdődik a cikkük: "Bár népszerűbb, mint valaha, a szervezeted könnyen megszenvedheti, ha a vegán étrend alkalmazásával nem törődsz kellően a kötelező vitaminok és ásványi anyagok pótlásával."

Afelett most elsiklok, hogy nyelvtanilag, stilisztikailag és szakmailag értelmetlen és "magyartalan" a fenti mondatul. Még amellett is elmegyek, hogy úgy írtak egy adott témáról cikket, hogy azt sem tudják, hogy az mi fán terem, hiszen ebben az esetben tisztában lennének azzal, hogy "vegán étrend" nem létezik, hiszen a veganizmus egy állatjogi mozgalom, míg az étrend, ahogyan mi étkezünk, a növényi alapú étrend. Abba viszont mindenképpen belemennék, hogy a vegyes táplálkozás mellett is nagyon sok hiánybetegség alakulhat ki, ahogy mindenféle táplálkozási forma mellett, ha az egyoldalú. Eközben a világ vezető dietetikai szervezeti szerint is tökéletesen egészségesek lehetünk növényi étrenden: az Ausztrál Dietetikusok Szövetsége, a Kanadai Dietetikusok Szövetsége, a Physicians Comittee for Responsible Medicine, a Brit Dietetikusok Szövetsége, és a több, mint százezer dietetikust számláló Academy of Nutrition and Dietetics is azon az állásponton van, hogy a megfelelően összeállított növényi étrend minden életkorban (beleértve a gyerekkort és az idősebb kort is) és állapotban (beleértve a szoptatás és terhesség időszakát is) teljes körű és kielégítő az ember számára. A Pécsi Tudományegyetem Táplálkozástudományi és Dietetikai Intézete pedig az Orvosi Hetilapban közölt egy tanulmányt a növényi étrend előnyeiről, ami szintén ezt támasztotta alá. Sőt, ők a cikkben a növényi étrendet olyan bizonyos tipikus mai népbetegségek kezeléséhez és megelőzéséhez is megfelelő módnak tartották, mint az elhízás, a szív-érrendszeri és tumoros megbetegedések, a magas vérnyomás, a cukorbetegség és a csontritkulás. Ugyanezt támasztotta alá többek között a fenti szervezetek mellett a Harvard Health Publication két kutatása, a John Hopkins Közegészségtudományi Iskola, az American Journal of Clinical Nutrition és a JAMA International Medicine is egy tanulmányában. Továbbá ne feledkezzünk meg arról, hogy már a WHO, vagyis az Egészségügyi Világszervezet is közzétette az állásfoglalását a vörös és feldolgozott húsok karcinogén hatásairól.

És hogy önök szerint miktől vonhatjuk meg a szervezetünket?

1. Kalcium:

"Habár a kalciumot vitamin és tofu formájában, illetve alternatív módszerekkel készült tejtermékek fogyasztásával is bejuttathatod a szervezetedbe, tény, hogy ezek az élelmiszerek közel sem tartalmazzák a szükséges napi minimum mennyiséget." - írják.

Ezzel szemben mit lehet tudni a tejtermékekről?

hhhh

2. Fehérje:

hhh

ggg

3. Jód:

fff

4. Omega-3 zsírsav:

hhh

5. Vas

fff

6. B-vitaminok:

gggg